Friday, 3 August 2012

Puasa Ohh Puasa!

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُ


/Actually, this is my face when I think about Eat Eat Eat, Drink Drink Drink and Hungry Hungry Hungry\

Dengan ini, diumumkan besok puasa”. Fuhhh! Ni tandanya Bulan Puasa dah sampai. Sekarang pun dah sampai dah puasa ke empat belas kan?

Teringat pengalaman masa puasa. Lagi-lagi masa kecik. Kan? So sweet! Napalah masa takboleh diundur? Ruginya tak manfaatkan bebetol pengalaman masa kecik.

“Tahun ni, kalau puasa penuh, adik dapat duit raya banyak”, teringat kata-kata arwah ayah. Dulu kecik-kecik kalau puasa niatnya nak duit raya. Haha. /Tak ikhlas sungguh Iera ni.

Ingatkan bulan puasa macam ni, ringan laah sikit beban. Tapi sama je dengan bulan lain. Phewww. Hari-hari kena bawak 2 beg. 1 beg tak cukup untuk menampung buku yang banyak bapak tuu. Sampai ka nada sorang jiran Iera ni tegur. Hihi. Plus, tak termasuk lagi dengan marah cikgu tuu. Cikgu, bulan puasa tak baik marah-marah taw, kurang pahala. Ngeeee. 



Kenapa ekk, masa zaman kanak-kanak, anak kecil ramai yang beria gila nak puasa. Alasannya, nak duit raya laa. Tapi bila dah besar lain pula jadinya. Ramai betul yang suka ponteng puasa. Tak kira laah baik lelaki mahupun perempuan. *Maaf kalau terasa . Kemonnn! Leks derr. Ramai lagi yang kebuluran kat luar sana. Lagi teruk taw. Tahan je. Allah turunkan puasa sebab ada hikmahnya. Satu daripadanya, Dia ingin umat-Nya merasa kesusahan, kepayahan oleh orang susah.

So, enjoy this holy month. Jangan p o n t e n g puasa taw. Allah Nampak. Mak kata tak baik menipu. Allah marah. Wassalam.
P/S: maaf membebel
Nagging by: I e r a h a n i s s

No comments:

Post a Comment